BNP Paribas heeft een studie uitgevoerd om de markt van de elektrische auto te onderzoeken. Het resultaat: vanuit economisch oogpunt hebben traditionele voertuigaandrijvingen slechts onder één voorwaarde een toekomst. Dat is geen feest voor beleggers die de autosector conservatief blijven benaderen.

De markt voor elektrische auto’s groeit. Niet alleen neemt de e-autopionier Tesla een steeds groter marktaandeel over in de automobielsector, maar de meeste traditionele autofabrikanten zijn inmiddels een e-automobieloffensief gestart. En dat gaat ten koste van de verkoopcijfers van diesel- en benzinevoertuigen.

Hoewel veel critici herhaaldelijk wijzen op de probleemfactoren rondom elektrische auto’s lijkt het besef te groeien dat traditionele voertuigen steeds meer in de achterhoede op de automarkt zullen raken. Een studie van het Franse BNP Paribas Asset Management bevestigt dit.

De wedstrijd tussen traditioneel en hernieuwbaar

 

‘Wells, Wheels and Wires’ is de naam van de studie van deze vermogensbeheerder, die het strijdtoneel waarop elektrische auto’s en benzine- of dieselvoertuigen elkaar beconcurreren vanuit economisch oogpunt benadert.

 

Mark Lewis, Global Head of Sustainability Research van BNP Paribas Asset Management, heeft onderzoek gedaan naar het rendement van 100 miljard dollar aan investeringen in energieproductie, hetzij door het gebruik van olie of alternatieve vormen van energie. Hoeveel bruikbare energie krijg je op de weg als die uitsluitend wordt gebruikt voor het laten rijden van auto’s?

Het antwoord kan veel sceptici verrassen. “Onze analyse toont aan dat hernieuwbare wind- en zonne-energieprojecten in combinatie met elektrische voertuigen zes tot zeven keer meer nuttige energie op de weg opwekken dan olie in combinatie met benzinemotoren, uitgaande van dezelfde investeringen.” In vergelijking met dieselmotoren zijn alternatieve vormen van energie drie tot vier keer zo effectief.

 

Onomkeerbaar en onstuitbaar?

 

Slechts onder één voorwaarde is het mogelijk om met hetzelfde investeringsbedrag dezelfde hoeveelheid energie op te wekken. Namelijk als de olieprijzen aanzienlijk zouden dalen. De studie stelt dat het break-evenpunt over de lange termijn bekeken tussen de negen en tien dollar zou moeten zijn.

 

Volgens het onderzoeksteam van Lewis is voor het gebruik van dieselvoertuigen een olieprijs van 17 tot 19 dollar nodig om tot een efficiënte output te komen als bij de combinatie van hernieuwbare energieën en elektrische voertuigen.

 

Aangezien de prijs van een vat Amerikaanse olie (WTI) momenteel rond de 56 dollar per vat ligt, terwijl een vat Brent-olie (uit de Noordzee) wordt verhandeld tegen 60 dollar, zou een enorme daling van de prijs van olie nodig zijn om verbrandingsmotoren en dieselvoertuigen op de lange termijn concurrerend te houden.

 

De slotsom van de studie is dat de economische haalbaarheid van olie om voertuigen te laten rijden onomkeerbaar en onstuitbaar in het gedrang komt door de opmars van elektrische voertuigen die op stroom afkomstig van wind- en zonne-energie rijden. “Dat heeft grote gevolgen voor zowel beleidsmakers als grote oliemaatschappijen.”

De cruciale kanttekening

 

Hoewel de analyse van Lewis en zijn onderzoeksteam duidelijk maakt dat de economische en ecologische voordelen de combinatie van hernieuwbare energie en elektrische voertuigen “onweerstaanbaar” maakt, is het een logische vraag waarom er dan nu al niet beduidend meer elektrische auto’s zijn. De experts van BNP Paribas hebben daar een eenduidig antwoord op: infrastructuurproblemen.

 

Vandaar dat de opstellers van het rapport politieke besluitvormers oproepen om dit probleem te tackelen en de transformatie van het energiesysteem gericht te ondersteunen. Met het oog hierop wordt specifiek het nut van fiscale stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen genoemd, die in Noorwegen bijvoorbeeld succesvol zijn gebleken bij het verbeteren van de oplaadinfrastructuur en het bevorderen van technologieën voor energieopslag.

Onder deze omstandigheden zullen elektrische auto’s over ongeveer vijf jaar qua prijs kunnen concurreren met benzine- en dieselvoertuigen, zo blijkt uit de studie. Verwacht wordt dat de prijzen al in 2024 gelijk zijn getrokken. De triomftocht van elektrische auto’s zou (volgens dit scenario) dan niet meer te stuiten moeten zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *